950-ca10
Samling och genomgång av uppgift om Platons och Aristoteles världsbilder.
10-1045
Jobba med uppgifterna
1045-1050
Återsamling
Uppgiften:
|
Datum
|
Ämne
|
Lärare
|
Deadline första utkast (datum)
|
|
2014-10-07
|
Filosofi
|
Hanna
|
8/10 feedback på första utkastet
15/10 feedback på andra utkastet
22/10 Inlämning i slutet av
lektionen.
|
|
Kursmål (om relevant)
|
|
· Existens och
vetande, dels grundläggande teorier som behandlar begreppet verklighet och
vad som kan tänkas existera, dels grundläggande kunskapsteori utifrån
begreppet kunskap, begreppet sanning och vetandets olika former.
|
|
|
Världsbilden hos Platon och Aristoteles
|
|
Kort beskrivning
|
|
|
|
Uppgift med instruktion
|
|
Använd
följande begrepp i din text: idé, idévärlden,
sinnevärlden, grottliknelsen, idealism, realism, materia, form, potential.
2. Vilken syn på
verkligheten ligger närmast din egen? Motivera.
Skriv 1-2 sidor. Skriv i GoogleDrive och dela med mig (hanna.maria.aronsson@gmail.com) eller mejla mig efter varje lektion för att få feedback.
Kunskapskrav
E
|
C
|
A
|
Du redogör översiktligt för och diskuterar översiktligt och
med enkla argument Platons och Aristoteles världsbilder.
|
Du redogör utförligt för
och diskuterar utförligt och
med välgrundade argument och med enkla argument
Platons och Aristoteles världsbilder.
|
Du redogör utförligt och nyanserat för
och diskuterar utförligt och med välgrundade och nyanserade argument Platons
och Aristoteles världsbilder.
|
|
Du gör också enkla jämförelser mellan Platons och
Aristoteles teorier.
|
Du gör också välgrundade jämförelser mellan Platons och
Aristoteles teorier.
|
Du gör också välgrundade och nyanserade jämförelser mellan Platons
och Aristoteles teorier
|
|
Du använder eleven med viss säkerhet några relevanta filosofiska
begrepp (t ex idévärlden).
|
Du använder eleven med säkerhet flera relevanta filosofiska
begrepp (t ex idévärlden).
|
Du använder eleven med säkerhet några relevanta filosofiska
begrepp (t ex idévärlden).
|
|
Du gör en enkel analys av teorierna om verklighetens
beskaffenhet (Fråga 1 och 2).
|
Du gör en välgrundad analys av teorierna om
verklighetens beskaffenhet (Fråga 1 och 2).
|
Du gör en välgrundad och nyanserad analys av teorierna
om verklighetens beskaffenhet (Fråga 1 och 2).
|
|
|
Eleven formulerar sig självständigt i förhållande till valda
källor.
|
Eleven formulerar sig självständigt i förhållande till valda
källor.
|
|
Analysen leder fram till enkla förklaringar
av teorierna där några relevanta filosofiska begrepp används med viss säkerhet (Fråga
1).
|
Analysen leder fram till välgrundade förklaringar
av teorierna där flera relevanta filosofiska begrepp används med viss säkerhet (Fråga
1).
|
Analysen leder fram till välgrundade och
nyanserade
förklaringar av teorierna där flera relevanta
filosofiska begrepp används med säkerhet (Fråga
1).
|
|
|
|
Utifrån sina analyser ställer eleven dessutom relevanta frågor
och upptäcker nya relaterade frågor.
|
|
Du tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom
att dra enkla slutsatser och värdera frågorna och
teorierna med enkla omdömen (Du svarar på fråga 2).
|
Du tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom
att dra välgrundade slutsatser och värdera frågorna
och teorierna med enkla omdömen (Du svarar på fråga 2).
|
Du tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom
att dra välgrundade och nyanserade slutsatser och
värdera frågorna och teorierna med nyanserade omdömen (Du svarar på fråga 2).
|
|
Du underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor
med enkla argument (Du motiverar ditt svar på
fråga 2)..
|
Du underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor
med enkla argument (Du motiverar ditt svar på
fråga 2)..
|
Du underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor
med enkla argument (Du motiverar ditt svar på
fråga 2)..
|
Välgrundad=med tydlig förankring i litteraturen.
Nyanserad=ur flera olika perspektiv.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar