tisdag 7 oktober 2014

Lektion 7/10 v. 41

950-ca10
Samling och genomgång av uppgift om Platons och Aristoteles världsbilder.

10-1045
Jobba med uppgifterna

1045-1050
Återsamling



Uppgiften:
Datum
Ämne
Lärare
Deadline första utkast (datum)
2014-10-07
Filosofi
Hanna
8/10 feedback på första utkastet
15/10 feedback på andra utkastet
22/10 Inlämning i slutet av lektionen.

Kursmål (om relevant)
·       Existens och vetande, dels grundläggande teorier som behandlar begreppet verklighet och vad som kan tänkas existera, dels grundläggande kunskapsteori utifrån begreppet kunskap, begreppet sanning och vetandets olika former.

Världsbilden hos Platon och Aristoteles

Kort beskrivning
     
Uppgift med instruktion


1.       Redogör med utgångspunkt i Rafaels berömda väggmålning ”Skolan i Aten” (klicka på länken) för Platons och Aristoteles respektive syn på verkligheten och hur deras världsbilder skiljer sig från varandra.

Använd följande begrepp i din text: idé, idévärlden, sinnevärlden, grottliknelsen, idealism, realism, materia, form, potential.

2.       Vilken syn på verkligheten ligger närmast din egen? Motivera.


Skriv 1-2 sidor. Skriv i GoogleDrive och dela med mig (hanna.maria.aronsson@gmail.com) eller mejla mig efter varje lektion för att få feedback.

 

Kunskapskrav 

E

C

A

Du redogör översiktligt för och diskuterar översiktligt och med enkla argument Platons och Aristoteles världsbilder.

Du redogör utförligt för och diskuterar utförligt och med välgrundade argument och med enkla argument Platons och Aristoteles världsbilder.

Du redogör utförligt och nyanserat för och diskuterar utförligt och med välgrundade och nyanserade argument Platons och Aristoteles världsbilder.

Du gör också enkla jämförelser mellan Platons och Aristoteles teorier.
Du gör också välgrundade jämförelser mellan Platons och Aristoteles teorier.
Du gör också välgrundade och nyanserade jämförelser mellan Platons och Aristoteles teorier
Du använder eleven med viss säkerhet några relevanta filosofiska begrepp (t ex idévärlden).
Du använder eleven med säkerhet flera relevanta filosofiska begrepp (t ex idévärlden).
Du använder eleven med säkerhet några relevanta filosofiska begrepp (t ex idévärlden).
Du gör en enkel analys av teorierna om verklighetens beskaffenhet (Fråga 1 och 2).
Du gör en välgrundad analys av teorierna om verklighetens beskaffenhet (Fråga 1 och 2).
Du gör en välgrundad och nyanserad analys av teorierna om verklighetens beskaffenhet (Fråga 1 och 2).

Eleven formulerar sig självständigt i förhållande till valda källor.
Eleven formulerar sig självständigt i förhållande till valda källor.
Analysen leder fram till enkla förklaringar av teorierna där några relevanta filosofiska begrepp används med viss säkerhet (Fråga 1).
Analysen leder fram till välgrundade förklaringar av teorierna där flera relevanta filosofiska begrepp används med viss säkerhet (Fråga 1).
Analysen leder fram till välgrundade och nyanserade 
förklaringar av teorierna där flera relevanta filosofiska begrepp används med säkerhet (Fråga 1).


Utifrån sina analyser ställer eleven dessutom relevanta frågor och upptäcker nya relaterade frågor.
Du tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom att dra enkla slutsatser och värdera frågorna och teorierna med enkla omdömen (Du svarar på fråga 2).
Du tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom att dra välgrundade slutsatser och värdera frågorna och teorierna med enkla omdömen (Du svarar på fråga 2).
Du tar ställning till filosofiska frågor och teorier genom att dra välgrundade och nyanserade slutsatser och värdera frågorna och teorierna med nyanserade omdömen (Du svarar på fråga 2).
Du underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor med enkla argument (Du motiverar ditt svar på fråga 2)..
Du underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor med enkla argument (Du motiverar ditt svar på fråga 2)..
Du underbygger egna ställningstaganden i filosofiska frågor med enkla argument (Du motiverar ditt svar på fråga 2)..
Välgrundad=med tydlig förankring i litteraturen. 
Nyanserad=ur flera olika perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar